Performanta in sport intr-un mic oras de provincie

Bere si fotbal – perfect match

21/01/2013 Comments (8) Sport

Club sportiv pe actiuni

Cand vad investitorii din fotbalul romanesc, ma apuca groaza. Becali, Copos, Iancu, Badea, Borcea, Negoita, Walter, Mititelu, Netoiu, Dinel Staicu. Oameni pentru care cluburile de fotbal sunt niste jucarii prin care se promoveaza, folosindu-se de iubirea a milioane de suporteri pentru niste culori, niste simboluri, pentru niste valori. Asa Craiova a fost devalizata de Netoiu, inainte de a ajunge pe mainile unui militian ca Staicu si apoi ale unui golan ca Mititelu, care a dus-o la pierzanie, cu largul concurs al Federatiei Romane de Fotbal. La fel “petrolistul” Iancu, imbogatit, ca multi altii de pe urma RAFO, a sters Poli Timisoara, o echipa cat inima unui oras, de pe harta. Walter la fel cu U’ Cluj si aud ca nici la Petrolul nu e chiar roza treaba. Rapid in insolventa, Dinamo vesnic in pregatire de Champions League si la fel de inglodata in datorii. Borcea a investit in 13 ani circa 8 milioane de euro. Asta nu e investitie intr-un club, sunt bani de artificii.

Si daca s-ar incerca realizarea unui club pe actiuni? Cat de realizabila o astfel de ipostaza? Cluburile mari din strainatate functioneaza, in marea majoritate, ca societati pe actiuni, de ce nu ar fi posibil acest fapt si in Romania? Mie unul mi se pare chiar mai usor de realizat, pentru ca bugetul necesar mentinerii unui club romanesc in prima liga nu este atat de mare ca cel al unui club european. De exemplu, se estimeaza ca circa 40% din romani admira Steaua Bucuresti, ceea ce, la o populatie de 18 milioane inseamna circa 7,2 milioane. Sa presupunem ca 10% din ei ar fi dispusi sa plateasca 10 euro/an ca si cotizatie (e o suma mai mult decat rezonabila pentru un membru cotizant). Ei ar produce 7,2 milioane de euro ceea ce ar insemna un buget mai mult decat suficient pentru un club important. La care se adauga si banii din drepturile de televizare si banii ce s-ar obtine dintr-un marketing sportiv de calitate. Pe cand de acest departament se ocupa Bobby Durbac, Steaua a vandut materiale promotionale de 2 milioane de euro, ceea ce inseamna un profit de minim 0,6 milioane de euro. Nu in ultimul rand, un sponsor trebuie sa aduca minim 1 milion de euro. Banii din bilete sunt si ei importanti, mai ales cand reusesti sa aduni constant minim 30,000 de suporteri pe Arena Nationala.

Ce presupun toate aceste rationamente? Un club bine organizat, cu un management coerent, fara ciobanisme si fara ambitii personale, cu oameni care stiu ce au de facut, cu departament de marketing, cu departament de comunicare&PR care sa tina legatura cu suporterii, cu presa. Cu antrenori si jucatori care se preocupa in special de fotbal, nu de frizuri, reality-show-uri si viata mondena.  Cu manageri care conduc, nu care bat suporteri si nu se comporta ca suporterii. In plus, un fotbal romanesc fara aranjamente, dedesubturi, bani murdari, coruptie. Cu presedinti de club care stau in loja la meciuri, nu care isi diseca echipele pe la televiziuni. Cu suporteri alaturi de echipa lor, cumparand actiuni si nu cersind bani de deplasari. Un cadru legal care sa stimuleze sponsorii sa investeasca in sport.

Se poate, dar trebuie sa se si vrea. La toate nivelurile de decizie si implicare.

8 Responses to Club sportiv pe actiuni

  1. […] Matache a scris ast?zi un articol care pune pe gânduri orice suporter român, indiferent de echipa pe care o […]

  2. Imi place al naibii de rau cum suna ce zici tu acolo in articol. De altfel, eu puteam deveni anul trecut un actionar al unei echipe de fotbal din Spania, in liga a III-a cu ambitii de promovare, dar care avea nevoie de sprijin. 12 EUR costa actiunea, nu era cine stie ce mare cost. Eu zic ca daca ne-am pune capul toti oamenii astia care pun sufletul, dar si capul la contributie, am scoate un club sportiv de nota 10, recunoscut mondial.

  3. Make says:

    @Adrian Anghel ai perfecta dreptate si e valabil in orice sport, pentru ca schema s-ar aplica si la un club de handbal precum Oltchim de exemplu. Iti trebuie 150 mii de oameni care sa dea 20 euro pe an si ai acoperit bugetul clubului pe un an, fara ce vine de la sponsori si te-ai bate la Champions League.

  4. D-Petre says:

    “Se poate, dar trebuie sa se si vrea. La toate nivelurile de decizie si implicare.”

    Cu asta ai cam spus tot.
    Nu se vrea pentru ca intr-un club bine condus, pe principii corecte si cu structuri eficiente, nu se mai prea pot invarti banii …

  5. Make says:

    @Petre exact, daca s-ar vrea nu ar mai fi nevoie de aberatii de tipul “primaria Bucuresti sponsorizeaza Oltchim Rm Valcea”

  6. anonim says:

    Ai perfecta dreptate, insa nu ne-am nascut in tara care trebuie… din pacate…

  7. BD says:

    calculul era de 100 euro/an x 500.000 socios cu drept de vot pentru alegerea presedintelui clubului. Dar nu aveai cu cine, din pacate… Frumos articolul, felicitari

  8. Make says:

    @BD Multumesc pentru apreciere, domnul Durbac, ma onoreaza. Aveti dreptate, in Romania nu ai cu cine sa faci asa ceva, presedintii nu sunt dispusi sa conduca, ei vor sa stapaneasca.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *