Cu Piratii prin Bucuresti

Amy MacDonald – “ratusca cea urata” ajunsa artist consacrat

17/05/2011 Comments (5) Blog

Masinile electrice – moft sau tehnologie creativa?

Cand m-a sunat Andra sa ma invite la un test drive cu o masina electrica, in speta Citroen C-Zero, am fost ca aia mici care merg pentru prima oara la Disneyland de bucuros. Pentru ca stiam despre ce e vorba in teorie (Mircea a fost foarte expresiv si mi-a povestit in detaliu ce inseamna o masina electrica si daca nici el nu se pricepe la masini, despre ce vorbim), dar nu incercasem niciodata senzatia.

Sa clarificam un aspect: nu sunt unul din masculii care stiu cati cm cubi are motorul de pe nush ce model de Mitsubishi sau cat tre’ sa fie cuplul la Porsche 911 GT. Fac parte din categoria soferilor care stiu sa porneasca o masina, sa o conduca si sa o incuie si uite asa am facut vreo 250 000 km in 8 ani de permis, si in tara, si afara.

Recunosc, m-am dus cu ideea preconceputa ca o masina electrica e aproape o jucarie. De ce? pentru ca, normal, merge pe baterii. Numai ca totul te convinge de contrariu. Bateria unei masini electrice costa mai mult decat restul masinii, deci clar nu vorbim de baterii de 1.5 V :-). Citroen C-Zero are tot ce vrei de la o masina – putere (Hoinaru facea comparatia cu Clio-ul lui – 65 CP, fata de cei 67 ai lui C-Zero), consum mic (echivalentul ar fi de 1.5 euro/100 km), aspect simpatic, dimensiuni de masina de oras (inteleg ca este construit pe platforma lui Citroen C-3), zero emisii CO2 (ca doar nu arde hidrocarburi sa rezulte CO2+H2O – gluma de chimisti:P). Locatia a fost si ea bine aleasa – Green City Residence – avand astfel ocazia sa analizam zgomotul motorului. Care zgomot :))). Recunosc ca am cerut un CD cu diverse motoare ca sa aud si eu ceva in mers, pentru ca motorul electric este extrem de silentios, singurul lucru pe care il auzi fiind zgomotul rotilor in miscare. Evident are si bluetooth, e-touch (poate efectua apeluri complet autonom, este echipat cu un modul GPS si o cartela SIM care nu necesita un abonament de telefonie si este nelimitata in timp; doua butoane sunt disponibile la bord, “SOS” pentru apelurile de urgenta – apelul se face automat in caz de impact – si “Chevronul” pentru apelurile catre Serviciul de Asistenta CITROËN; ambele sunt gratuite si sunt disponibile 24/7), ca doar suntem in epoca tehnologiei.

Ok, nu e o masina perfecta – pretul inca este unul foarte mare (circa 36.000 de euro), autonomia este undeva intre 150 si 300 de km, incarcarea dureaza 6 h la 220 V si 30 min la 380 V, ceea ce o face o masina aproape exclusiv de oras. Dar cum Uniunea Europeana si-a propus ca pana in 2050 in marile orase sa nu mai circule decat masini electrice, prevad ca multe state vor instaura diverse subventii pentru aceste masini. Iar daca tehnologia de stocare a energiei se va imbunatati, crescand astfel autonomia vehiculului, electricele vor putea “sa ne scape” de poluantele masini de care nu vrem sa renuntam la ora actuala.

Draga Citroen C-Zero, mi-a facut placere sa te cunosc – iti meriti porecla de “Creative Technologie“.

5 Responses to Masinile electrice – moft sau tehnologie creativa?

  1. daniel rus says:

    sa inteleg ca pe viitor vom vedea afaceristi care vor construi garaje la periferia oraselor?

  2. make says:

    @Daniel Rus – repet – din punctul meu de vedere, masinile electrice sunt momentan niste proiecte frumoase, promitatoare, dar doar proiecte. Dar in 5-10 ani eu zic ca vor trece pragul de la proiect la masini de serie.

  3. Bogdan says:

    Corect, folkistule. In 5-10 ani, poate.
    Momentan, sunt doar niste proiecte lovite de multe neajunsuri, primul fiind legat de densitatea energetica hidrocarburi vs baterii sau ultracapacitori. Altul ar mai fi legat de functionarea la temperaturi foarte scazute a elementelor de stocare. Nu in ultimul rand, pretul prohibitiv le va tine la statutul de produs de nisa mult timp de-acu incolo.
    Pui pariu ca, in momentul in care se va fi terminat tranzitia de la petrol la energie electrica, pretul acesteia va creste exponential si cei 1.5 euro / 100 km vor ramane un vis frumos, din trecut? 🙂

  4. […] mai scris despre ma?in?: Make ?i […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *