zi lungă

Zi lungă și grea

Beat it

Sungha Jung – Beat it

09/11/2015 Comments (7) Blog

Muzica din underground

Accidentul din Club Colectiv a evidențiat un aspect cunoscut de toată lumea: muzica necomercială (orice Dumnezeu înseamnă asta, că și Judas Priest cântă metal și au vândut zeci de milioane de discuri) e condamnată la anonimat (underground), iar această tragedie o va îngropa și mai mult. Gândiți-vă că eu, care trăiesc în lumea muzicală, scriu despre muzică de câte ori am ocazia, am auzit pentru prima oară de trupa Goodbye to Gravity în blestemata seară de vineri. Atenție, nu vorbesc de ascultat muzica lor, pur și simplu nu am auzit de trupă! Și ca mine sunt mii de oameni care au comentat că nu cântă deloc rău, dar că abia acum aud de ei. Nu săriți să le dați în cap, efectiv muzica din această zonă ajunge extrem de greu sau deloc la o audiență pasibilă să o asculte.

Deoarece eu nu am ajuns niciodată în Colectiv, am vorbit cu mai mulți muzicieni despre loc, toți mi l-au descris ca pe unul din locurile “spălate” de cântat, unul din puținele de această capacitate (4-500 de locuri). Așa cum am scris și pe ForeverFolk, tot mai multe cluburi vor renunța la concerte, iar asta nu e deloc bine pentru muzicienii și-așa prea mulți pentru cultura de muzică live a românilor și disponibilitatea lor de a plăti bilet, în condițiile în care a tot fost obișnuit cu zilele orașului, festivalul berii și alte asemenea.

Chiar nu există un post de radio “comercial” care să poată găsi o oră de emisie pe săptămână pentru muzica din underground? Eventual, în fiecare săptămână dedicată altui gen, folk, rock, jazz, hip-hop. Cât să anunți spectacolele mari și ce albume se mai lansează, să difuzezi o piesă cu artiștii respectivi, eventual un interviu de câteva minute, plus reclamă, plus știri. Tot ar fi ceva. Nu cred că trupe situate cumva la limită, în overground cum le place să spună, ca byron, Alternosfera, Robbin&The Backstabbers, Trooper, Șuie Paparude sau artiști din zona folkului ca Alina Manole sau Emeric Imre, care cântă cu săli pline tot timpul nu ar produce o audiență în media postului. Și pe lângă ei să mai strecori și oameni cu potențial, care lansează un album. Dacă piesa de mai sus e prea dură, nu cred că cea de mai jos nu e frecventabilă, indiferent de post.

Am tot respectul pentru ce face Vali Panduru la RFI, e un exemplu că se poate. RockFM a început o emisiune de muzică folk, care sper să crească mai mult, să educe, să propună artiștii care produc conținut nou, să nu meargă „la siguranță”, pe hituri. Cred de asemenea că e necesar ca și rockul alternativ să aibă o oră de emisie măcar pe săptămână în playlistul lor. Mai cred că un EuropaFM, Radio România Cultural sau noul DigiFM pot contribui și ei la această minimă reașezare a lucrurilor pe un făgaș normal. Să știți că nu întâmplător am ales aceste radiouri, sunt un mare fan EuropaFM pentru evoluția lor din ultimii ani din punctul de vedere al conținutului jurnalistic și a oamenilor atrași. La Cultural am lucrat și știu că sunt oameni acolo care vor și pot să facă radio de calitate. Iar DigiFM îmi dă speranță prin prisma fratelui mai mare, postul tv Digi24. Poate și posturi mai mici, gen SmartFM, RomanticFM, VibeFM sau România Muzical pot contribui la normalizarea lucrurilor. (Later edit: Am uitat de Radio Tanana, și el o gazdă primitoare pentru muzica din această zonă).

Înțeleg foarte bine poziția radiourilor private, condamnate să producă bani pentru a supraviețui, își permit prea puțin să educe audiențe și să promoveze artiști noi (dacă cei enumerați mai pot fi numiți așa). Pe de altă parte, uitați-vă la fotbal – și-a obișnuit publicul cu scandaluri, cu personaje de joasă speță, cu trivialități și câte și mai câte. Cât au fost ceva rezultate, lucrurile au mai mers cum au mers, dar în timp au ajuns să fie înjurați chiar și când se califică.

Ne plângeam că pe vremea lui Ceaușescu nu aveam acces decât foarte greu la muzică de calitate, că Purple sau Zeppellin erau mărfuri de contrabandă, muzici subversive, care te băgau la închisoare, fiind considerate „capitalism dăunător tineretului”. La câte radiouri românești ați ascultat cel mai nou album David Gilmour, cumva „rock mainstream”, că la trupe de gothic sau vreun metal mai supărat nici nu mă gândesc. Ascultam mai multă muzică nou-apărută în perioada 1992 – 1996, în emisiunea Studio Rock (Florin Silviu Ursulescu și Lenți Chiriac) decât ascult acum, când accesul la muzică nouă e mult mai ușor, iar numărul posturilor de radio este infinit mai mare. Lenți încearcă să continue tradiția la Radio3Net, dar radioul online e încă departe de audiențe semnificative și, să spunem direct, nici nu produce drepturi de autor. Oare în grila TVR1 sau TVR2 nu mai e loc de o Întâlnirea de la miezul nopții? Acum 2 decenii acolo apăreau trupe ca Neurotica sau Ura de după ușă sau chiar Fragil din Slobozia. Ce s-a schimbat în TVR de o astfel de emisiune nu mai are loc?

Îmi răsună în cap cuvintele domnului Constantin Chiriac de la workshopul de marketing cultural: building new audience. Și cred că suntem cu toți de acord că domnul Chiriac știe ce vorbește. Prieteni, avem de recuperat 25 de ani de haos, trebuie început de undeva, schimbarea e parte din noi.

7 Responses to Muzica din underground

  1. Dragoș says:

    Nu cam asta făcea Bogdan Șerban la Guerrilive Radio Session?

  2. vali crintea says:

    eu abia acum cu ocazia postarii tale am ascultat pentru prima data aceasta formatie ! Chiar imi par buni la cat pot eu estima ! Se pare ca nu doar folk-ul suferă ……

  3. stefan says:

    In 2005 am realizat primul si ultimul videoclip profesional al CRI GRI-ului. https://www.youtube.com/watch?v=DmMcxKjYdc0
    Producatorul a fost la singurul post tv muzical, Atomic se numea. I s-a spus ca toate spatiile sunt platite de casele de discuri si nu-l poate da nici noaptea. Daca acum 10 ani era asa, acum cred ca e si mai rau. Kirk a plimbat un RomTop pe la mai multe radiouri pe o durata mai mare de 20 de ani. De ce n-au facut si nu fac asa ceva cei de la Radio Romania Actualitati care au in statut obligatia de a promova valori romanesti?

  4. Make says:

    @Stefan Daca uit, adu-mi aminte sa pun clipul pe ForeverFolk cand da prima ninsoare 🙂

  5. Make says:

    @Dragos Ba da, dar Guerilla nu mai e, Bogdan cred ca e la Tanana, dar inca nu e la nivelul de la inceput. Tot e bine, inca o initiativa.

  6. Marius says:

    Sunt un mare iubitor de muzica, in special Rock… Pana si pe vremea lui Ceausescu (nici urma de nostalgie ba din contra), aveam acces la muzica buna si la noutati. Formam un grup destul de mare, si ne numeam ”discari”, de la viniluri… Ne adunam in fata magazinului ”Muzica”, si schimbam, sau cumparam discuri. Tin minte ca am dat pe un Zapa original, vreo opt sute de lei, adica jumatare de salariu. Am ascultat primele discuri cu Deep Purple, de dupa ce s-au reunit. Am ascultat primul disc Asia (aia adevarati, cu Palmer si cu Greg Lake…etc), despre care din pacate foarte putina lume stie. Deci, si atunci se putea. Nu inteleg de ce ne-a invadat acest gen asa numit ”comercial”, cu atat mai mult cu cat nici nu cred ca publicul il vrea. Cred ca cei pentru care muzica este doar un zgomot de fond, nu au vreo parere anume despre ce aculta, deci le este indiferent. Dar ceilalti foarte multi, carora le pasa, au dreptul, chiar obligatia,(vezi CNA-ul) sa primeasca ceea ce le place. Si nici macar nu cred ca este asa de greu. Ar putea fi, sau posturi dedicate (dar nu asa cum este Rock fm,de exemplu), sau la un post de radio, cum este Romania Cultural, de exemplu, sa fie emisiuni cu tematica din diferite genuri muzicale, difuzate dupa un program clar, pentru a putea fi urmarite. De asemenea, asa cum spunea si Stefan, Topul acala al lui Kirk ajuta foarte mult, pentru ca implica ascultatorii, si asta insemna audienta. Din pacate, marele public asculta (si vede) ceea ce i se ofera. Daca s-ar vrea cu adevarat o schimbare, pirederile (comerciale) nici n-ar fi asa de mari. Poate ar durea putin la inceput, doua, trei saptamani, dar apoi…. Si poate ca daca s-ar difuza (emite) si valori adevarate, atunci poata ca s-ar mai reduce si pirateria. Este clar de ce. Daca piesele sunt difuzate, de ce ar mai vrea cineva sa le ia de pe NET!?
    PS. Nici eu nu stiam de trupa. Iar dupa ce am auzit si versurile, m-am ingrozit. Evenimentul a marcat intr-un mod dramatic mesajul pe care din pacate, deja am inceput sa-l uitam. Ei au fost nevoiti sa taca exact cand transmiteau acest mesaj. Importanta mesajului lor este redata foarte clar prin evenimentul in sine. Ei bine, ei au tacut…! Dar NOI…!?

  7. Make says:

    @Marius noi avem o datorie sa ducem mesajul mai departe.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *