Laptele si aflatoxina – mituri si realitati

Liceul European al Anului

31/05/2013 Comments (7) Educatie si Cercetare

Noi paradigme in educatie

Constatam in fiecare zi ca tehnologia devine o parte tot mai importanta a vietii noastre – platim cu cardul, platim prin sms la metrou sau autobuz, folosim smartphone-ul pentru a comanda in restaurant sau pentru a afla despre un monument istoric pe baza de coduri QR (da, ambele in Romania!), inlocuim ghidul audio la muzeu cu informatii primite tot prin intermediul telefonului. Ne facem check-in online si pana si cartea de imbarcare in avion o putem primi in format digital, fara sa fie nevoie sa o mai printam – doar o aratam pe telefonul mobil scannerului din aeroport si am trecut mai departe.

Inclin sa cred ca si codul genetic al celor nascuti dupa explozia tehnologica din jurul nostru s-a adaptat la noile unelte din jur. Nu mai e nici o surpriza ca cei tineri si foarte tineri sunt intuitiv foarte priceputi in a utiliza tehnologia. Foarte multi din cei care utilizeaza computere si alte dispozitive similare (tablete, telefoane mobile etc.) scriu mult mai rapid pe taste decat ar face-o cu un pix. In plus, informatia este mult mai usor disponibila (nu stii? il intrebi pe Google…) si disponibila in forme mult mai atractive si mai interactive.

Educatia nu face nici ea exceptie. Si daca, in multe cazuri, informatia nu s-a schimbat fundamental, ce se schimba sunt paradigmele din educatie. Sa luam ca exemplul geografia – formele de relief nu au suferit modificari majore in ultimii 50 de ani (nu vorbim de cazuri exceptionale); curentii oceanici (Gulf Stream de exemplu) sunt si ei destul de constanti, polii nu au plecat nicaieri si nici nu a mai aparut vreunul in plus. Ce exista fata de acum 50 de ani sunt noile tehnologii pe care cei interesanti de subiecte le pot utiliza si anume reprezentari grafice mult mai expresive si mult mai dinamice, ceea ce fac subiectele mult mai atractive pentru grupul tinta al procesului educational. La nivel mai avansat, gasim Sistemele Informationale Geografice (GIS), care ofera posibilitatea interpolarilor si interconectarii de baza de date, suprapunerea unor straturi (layers) informationale – retea hidrografica, infrastructura de transport, utilizarea terenurilor etc.

Educatie in secolul tehnologiei

Exista doua aspecte de care avem nevoie pentru a aduce educatia in pas cu timpul: resursa umana in pas cu timpul si informatia in format atractiv. E clar ca profesorii trebuie sa isi schimbe modul de a transmite informatia, in secolul tehnologiei nu te mai poti prezenta in fata elevilor cu invechita “scriere dupa dictare” a temelor de la clasa. Si daca responsabilitatea fata de actul educational si respectul fata de meserie nu sunt suficiente, ganditi-va doar ca elevii din banci ar putea fi dotati cu smartphone-uri si ar putea veni cu informatii mult mai la zi si mult mai complete fata de dumneavoastra.

In al doilea rand, vorbim de resurse educationale de calitate si nu ma refer doar la continut de calitate (care e o conditie obligatorie), ci si la modul ei de prezentare. Si sa va dau un exemplu. Una e sa turui 30-40 de minute despre Sistemul Solar in fata unor elevi cu o putere de abstractizare mai mare sau mai mica, si alta e sa le prezinti o simulare de tipul celei de mai jos. Culmea, realizata de doi elevi!

educatie pentru mediuSi pentru ca vorbim de resurse educationale de calitate si pentru ca vorbim de continut interactiv in varianta digitala, un astfel de exemplu este Lectia Verde – Creeaza-ti mediul, un manual digital de educatie pentru mediu pe care il studiez de doua zile, realizat de Holcim Romania. Pentru calitatea continutului, garanteaza parteneriatul cu Ministerul Educatiei, care l-a introdus înca din 2008 in oferta națională a obiectelor opționale de studiu pentru elevii din clasele III-VII. Fiecare componenta a mediului este discutata (aer, apa, sol si subsol, componenta vie, lumina si caldura), dar si cum s-a nascut planeta pe care traim, notiuni de protectia mediului (poluare si tipuri de poluare, deseuri si reciclarea lor, masuri de protectie a mediului etc.). Ce mi se pare foarte util e ca in permanenta sunt date exemple practice, pe care copiii sa le poata intelege mult mai usor. La fel de important, exercitiile de verificare a cunostintelor dar si exercitiile practice propuse acestora – de exemplu, sa analizeze, pe o anumita perioada de timp, tipurile de deseuri generate in locuinta in care traiesc. De asemenea, urmarirea schemei cauza – efecte – solutii, extrem de utila pentru dezvoltarea unei gandiri sanatoase a elevilor in ceea ce priveste constientizarea efectelor actiunilor lor asupra mediului inconjurator.

Evident, nu toata lumea va putea utiliza la clasa varianta pentru iPAD, dar manualul este disponibil si in format pdf si online, tocmai pentru a putea fi accesibil unui numar cat mai mare de elevi. E foarte important ca profesorul sa aiba curajul sa abordeze o astfel de disciplina (fie ea si optionala) si sa o implementeze la clasa.

7 Responses to Noi paradigme in educatie

  1. Robert Ilie says:

    Ma bucur ca ai punctat modul de prezentare al lectiilor. Si eu am patit lucrul acesta la matematica. Era o diferenta cand ne dadea formula si apoi o aplicam, si era altfel cand ne demonstra toata ora de unde a obtinut-o.

  2. Cojo says:

    Foarte bine punctat “resursa umana in pas cu timpul si informatia in format atractiv”. De cele mai multe ori, profesorii uită să mai ţină pasul cu noutăţile. Acum, în secolul vitezei, informaţia este extrem de perisabilă. Ce este astăzi actual, mâine poate fi istorie. Profesorii trebuie să se adapteze noilor tehnologii şi să vină în întâmpinarea elevilor cu lecţii interactive şi cu foarte mult conţinut multimedia pentru a le întreţine atenţia.
    Până când sistemul educaţional se va adapta schimbării inevitabile, tot mai multe elevi şi profesori vor ieşi şifonaţi în societate.
    Ideea manualelor digitale poate le va da profesorilor un mic imbold în îmbrăţişarea noilor metode de predare.

  3. Make says:

    @Cojo sunt convins ca profesorii tineri vor incerca sa isi adapteze discursul la clasa la timpurile pe care le traim, dar cu profesorii maturi va fi o lupta grea. Invatamantul e probabil cel mai refractar sistem 🙂

  4. Marius, cred ca sunt cam multe exceptii in ceea ce priveste schimbarea formelor de relief – de exemplu Marea Caspica s-a transformat in Lacul Caspic, Marea Aral s-a transformat in desertul Aral si, un alt aspect determinant al geografiei – sunt alte tari acum pe glob decat erau acum 10 ani.
    Cat despre materialul de mai jos, nu ma mira ca e facut de elevi, deci nu inteleg comentariul tau, “culmea” – cine altcineva crezi ca ar avea timp in Romania sa faca jucarele din astea 3D?

  5. Cristina says:

    Profesorii tineri parasesc sistemul din cauza dezamagirii, cei cu ani la catedra ar incerca, dar nu au cu ce.
    Daca iei un singur proiector pe scoala si un pc in cancelarie, nu rezolvi nimic. Si daca le dai 100 eur pe an sa investeasca in materiale, isi iau cel mult cateva carti, caci de mai mult nici nu poate fi vorba.

    Asa ca vom avea scoli de top, private, dotate excelent, si scoli publice, unde nu va fi vorba de performanta, nici macar de educatie, ci de un joc jalnic de-a “eu vin si tu ma treci, ca sa nu-ti tai gatul diseara la colt”.

  6. Make says:

    @Stefan de acord cu exceptiile tale, dar tot nu schimba principiile fundamentale ale geografiei. Materialul e facut de elevi pentru vreun concurs, cel mai probabil. Doar ca e randul meu sa nu inteleg cuvantul “jucarele” – astfel de “simulari”, facute mai profesional evident, sunt moduri de prezentate mult mai atractive decat turuiala clasica de la clasa.

  7. Make says:

    @Cristina da si nu de acord cu tine. Sistemul clar nu te stimuleaza, dar am vazut atat de multe exemple de oameni care se agita sa faca incat cred ca mai depinde si de om. Cat despre public – privat, Darwinismul se manifesta si in educatie, evident. Doar ca nu la noi prea curand, pentru ca sunt destul de putini care isi permit invatamant privat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *