zboruri

3 zboruri, 3 companii

Madeira

Madeira

07/10/2015 Comments (0) Turism

TransylvaNET

Ațel Dupuș bicicliștii TransylvaNETPe principiul Unde-s mulți, puterea crește, 29 de organizații culturale din județele Sibiu, Brașov și Mureș s-au asociat în anul 2013 într-o rețea de parteneriat numită TransylvaNET – Federația pentru patrimoniul transilvănean. Scopul acestei rețele a fost de a avea o abordare unitară în ceea ce privește dezvoltarea de proiecte pe subiecte de interes comune și diseminarea exemplelor de bună practică, dar și pentru a asigura o voce mai puternică a societății civile în discuțiile cu factorii decizionali. Doi ani mai târziu, federația obține și personalitate juridică, având 10 organizații fondatoare: Fundația Heritas din Sibiu, GAL Dealurile Târnavelor din Saschiz (jud. Mureș), GAL Podișul Mediașului din Ațel jud. Sibiu (băieții de ispravă cu care am făcut tura de mountain-biking – foto dreapta), Fundația Mihai Eminescu Trust (MET) din Sighișoara, Asociația pentru Infrumusețarea Orașului Sibiu (AIOS), Asociația Impreună pentru Dezvoltarea Comunității (AIDC) din Brașov, Asociația My Transylvania din Sibiu, Asociația Monumentum din Alțâna jud. Sibiu, Forum Arte din Brașov, Asociația Maghiarilor din Sibiu (HID).

Și cum oamenii gospodari nu suportă să stea, în perioada de implementare aprilie – septembrie 2015, proiectul a desfășurat o serie de acțiuni și anume:

  • workshop pentru analiza priorităților și conturarea strategiei, la care au participat 29 de reprezentanți din partea a 20 dintre organizațiile membre ale Rețelei. Workshop-ul a fost practic startul activității federației și a pus bazele funcționării acesteia. În urma analizei privind prioritățile patrimoniului și nevoile de intervenție, organizațiile prezente au stabilit înființarea unei Federații cu denumirea „TransylvaNet – Federatia pentru patrimoniul transilvănean” și au definit de comun acord principalele obiective, arii de implicare și direcții de acțiune ale Federației. Acestea s-au constituit ca bază pentru strategia și metodologia de lucru a Federației, documentele elaborate în lunile următoare ale proiectului de către experți în domeniu și validate cu organizațiile membre ale Federaței.
  • cursuri de formare – Management și scriere de proiecte (15-19 iunie 2015) și Advocacy (27-31 iulie 2015). În total, la cele 2 cursuri au participat 34 persoane diferite (19 participanti per curs, din care 4 persoane au participat la ambele cursuri) din partea organizațiilor membre ale Rețelei TransylvaNet (ONG-uri, instituții de cultură). Participantii au avut ocazia să interacționeze cu formatori foarte bine pregătiți, care le-au adus un aport considerabil de informații, au facilitat valorificarea experienței participanților și au stimulat schimbul de perspective și idei în cadrul grupului. In urma cursului de Management și scriere de proiecte s-au obtinut 4 drafturi de cereri de finanțare, iar în urma cursului de Advocacy s-a obtinut 1 draft de strategie de Campanie de advocacy. Aceste materiale vor fi utilizate pentru a asigura sustenabilitatea Federației, astfel drafturile de cereri de finanțare vor deveni aplicații de proiecte ce urmează a fi depuse în funcție de finanțările disponibile în lunile următoare, iar draftul de strategie de campanie de advocacy va fi folosit în activitățile viitoare de advocacy al Federației.
  • În perioada iulie – octombrie, se desfășoară Campania de informare și conștientizare a comunităților locale, adresată comunităților locale din 3 orașe și 15 de sate și comune cu patrimoniu istoric reprezentativ aparținătoare județelor Sibiu, Mureș și Brașov (Mureș – oraşul Sighișoara și satele Archita, Apold, Daia, Stejăreni şi Criț; Sibiu – orașul Sibiu și satele Mălâncrav, Șeica Mică, Gura Râului, Slimnic, Hosman; Brașov – orașul Brașov și satele Viscri, Criț, Roadeș, Meșendorf şi comuna Cristian) Mesajele vizează necesitatea conservării patrimoniului, maniera de utilizare și întreținere corectă a acestuia și posibilitățile de valorificare durabilă. Pentru desfășurarea în bune condiții a campaniei, 5 experți din domeniul patrimoniului au elaborat 3 pliante (pe teme legislative, de restaurare și de promovare turistică) și 3 afișe, distribuite în localități pentru a promova campania. In cadrul campaniei, locuitorii sunt invitați la întâlniri în care experții le împărtășesc bune practici și posibilități de valorificare durabilă a patrimoniului utilizat și în care li se solicită părerile cu privire la nevoile de patrimoniu sesizate la nivel local și cu relevanță pentru ei ca utilizatori. De asemenea, experții efectuează vizite la proprietarii de case tradiționale, în același scop de conștientizare și împărtășire de idei și perspective.

Campania de promovare a Federației TransylvaNET își propune să promoveze parteneriatul de ONG-uri și instituții de cultură, eforturile corelate și dobândirea unei voci unice prin care membrii societății civile activează pentru protejarea și valorificarea patrimoniului. Mai multe informații despre rețea sunt disponibile pe următoarele canale de comunicare:

  • pagina de Facebook – aici găsiți informații privind evenimentele din cadrul proiectului, evenimente ale organizațiilor membre ale Federației, pentru o promovare cât mai amplă a activității federației și membrilor săi;
  • se lucrează la website-ul federației – acesta își propune să prezinte publicului organizația, principiile, obiectivele, direcțiile de acțiune și componența acesteia. De asemenea, prezintă proiectul actual cu activitățile și evenimentele sale, diseminîand astfel rezultatele și bunele practici dobândite. Website-ul în forma sa finală va fi lansat pe 30 octombrie și va contiuna să fie completat cu informații pe măsură ce noi activități sunt realizate în cadrul proiectului;
  • se lucrează de asemenea la publicația de specialitate a federației și Ghidul de înființare și funcţionare a rețelelor de parteneriat. Publicația va cuprinde articole scrise de organizațiile membre ale Federației pe teme de patrimoniu, iar Ghidul va împărtăși experiența noastră de formare și colaborare ca entitate formată din organizații diverse dar care împărtășesc viziuni similar. Ambele materiale își propun diseminarea de informație și bune practici, și vor putea fi găsite pe website-ul federației.

La cât de mult îmi place zona respectivă și la ce elemente de patrimoniu există acolo (mă gândesc numai la bisericile fortificate numeroase, unele într-o stare de degradare avansată), aștept cu interes activitățile federației, pentru că societatea civilă trebuie să fie o voce mult mai puternică decât este la ora actuală. Iar mai mulți la un loc trebuie să reușească proiecte care să schimbe ceva în societatea românească.

Proiectul este finanțat prin granturile SEE 2009-2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *