Titlul ar putea parea retoric, dar nu e. Din pacate, ne contrazic statisticile sigurantei rutiere. Da, cifrele alea pe care toata lumea le uraste pentru cat de sec prezinta realitatea, dar la care toti ne raportam pentru a vedea lucrurile dincolo de exceptii. Iar statisticile spun ca Romania sta prost in majoritatea clasamentelor ce vizeaza siguranta rutiera: numarul de morti in accidente rutiere, numar de morti raportat la numarul de km parcursi (foto sus – graficul e realizat pentru valori pana la 30 victime/1 miliard de km parcursi, in Romania cifra este de 43!), numarul de accidente rutiere soldate cu victime atribuite consumului de alcool etc. [1]
Cauzele sunt multiple: autoritati permisive, infrastructura, educatie…Stiti ce e cel mai trist? Unele probleme apar din necunoastere sau din ignoranta. Si ca sa nu vorbim de statistici, ma dau exemplu pe mine. Cat timp am avut Opel-ul, am schimbat de 2 ori pneurile, deci, in total, am folosit 3 seturi in 7 ani de utilizare si 150.000 de km parcursi. In medie ar insemna 50.000 km pentru fiecare set si 2 ani si ceva ca durata de viata. Asta inseamna peste 800 de zile de utilizare pentru fiecare set in parte.
Nu e deloc usoara viata de pneu, nu? Pneurile sunt fabricate din cauciuc, natural sau sintetic, un polimer cu proprietati speciale. Cauciucul, un polimer in general, are anumite proprietati la anumite temperaturi. Iar pneurile contin aer. Dar…
Stiti cat costa o verificare a presiunii aerului din pneuri? Cam 1 leu/roata, deci cam 5 lei cu tot cu bacsis. Cat dureaza? Sa zicem 10 minute, ca dureaza pana trage furtunul compresorului pana la masina si poate e si coada. E mult, comparativ cu ce consecinte poate avea pentru siguranta si, de ce nu, pentru buget?
De fiecare data pe Opel am folosit deja celebrele all seasons. De ce? Din mai multe motive: comoditatea de a nu schimba cauciucurile de 2 ori pe an; din economie – 2 seturi de pneuri costa mai mult decat unul singur, din care doar cele de iarna sunt clar mai scumpe decat cele all season. Singura parte buna pe care mi-o pot atribui e ca intotdeauna am cumparat pneuri “de firma” si nu vreo fantoma de brand.
30 ft (10 m in plus) la frana inseamna enorm sau, mai eexpresiv, inseamna mult mai mult decat diferenta dintre “oprit la mustata” si “impact”. 10 m inseamna lungimea a 2 masini.
E octombrie, scad temperaturile, vine iarna. Faceti-va un bine, luati-va cauciucuri de iarna. Daca nu esti sigur cum trebuie sa procedezi, accepta sfaturi de la Titi Aur pentru siguranta pe timp de iarna, nu de alta, dar omul stie cate ceva despre condus, a fost de 8 ori campion national.
[1] European Transport Safety Council (2010), Road Safety Target in Sight: Making up for lost time, link
Dacă te abonezi, periodic vei primi informații despre activitatea mea muzicală: concerte, proiecte, piese noi!
2 Comments
Din nefericire, inca se merge pe mentalitatea “daca nu e lege, nu-mi iau”, la care se mai adauga si “n-are cum sa mi se intample tocmai mie”. Si asa apar tragediile
@Andrei din pacate, asa cum spui tu, aia care ingroasa statistica negativa fac parte din categoria aia 🙂