
Am ajuns la finalul proiectului ACADEMIA VERD3, cortina simbolică este acum trasă peste cele trei luni de muncă încrâncenată din Sectorul 3 într-un proiect de educație pentru mediu. A fost parcă mai greu decât în anii trecuți, fiecare acord de parteneriat, fiecare activitate a necesitat mai mult efort. Dar mă bucur, eu și colegii mei, că am reușit să ajungem la finalul proiectului, atingându-ne principalele obiective și indicatorul de participare (aproape 1200 de elevi implicați direct în activitățile proiectului).
Am avut două concursuri pentru elevi – Echipele Verzi și BiodiversiTEEN – și sigur că pentru ei sunt importante premiile, dar pentru noi e important e că am reușit, cu ajutorul profesorilor din instituțiile partenere, să îi provocăm să participe, să se implice. Vorbind despre profesori, aș menționa aici școala gimnazială nr. 195. Știu, sunt o școală mare, era normal să aibă multe lucrări în concursul de desene. Totuși, 237 de lucrări înseamnă că peste 10% din elevi au participat la concurs (peste jumătate din participanți), iar lucrările lor au acoperit pereții școlii, multiplicând astfel impactul dincolo de participanți. De altfel, expunerea lucrărilor în școli a fost o inovație a proiectului și mulțumim școlilor care au depus eforturi să afișeze lucrările – în acest fel lucrările nu se deteriorează, lucrările sunt văzute de mult mai mulți oameni decât jurații competiției.
La fel, în cazul competiției Echipele Verzi, pe elevii de la Basarab i-am simțit de când au ajuns în Parcul Natural Văcărești – știau în detaliu regulamentul, se documentaseră pe speciile invazive, semn că profesorii îi “antrenaseră” bine. Apropo de profesorii fără de care nu reușeam nici măcar atât, peste 70 de cadre didactice (biologie, chimie, geografie, ecologie și protecția mediului, desen în special) s-au implicat în atragerea elevilor și le mulțumim din inimă.
Ce credem că a fost de mare impact? Seria de discuții interactive Verde la Tablă, prin care le-am prezentat o serie de cariere în domeniul protecției mediului. De la instituțiile statului responsabile de acest domeniu și cele internaționale până la firme private și instituții de cercetare, conținutul prezentărilor i-a adus pe liceeni mai aproape de piața muncii, i-au ajutat să înțeleagă arhitectura sistemului care funcționează (mai bine sau mai rău). În plus, au cunoscut cercetători, cadre universitare, au aflat ce fac ornitologii și entomologii, dar și chimiștii de mediu sau geografii. Nu în ultimul rând, la evenimentul final au cunoscut mai multe organizații neguvernamentale ce activează în domeniul mediului cum ar fi Visul Luanei, Kogayon, Oltenia de Sub Munte – Geoparc aspirant UNESCO sau SciResCareer – Centru Regional de Orientare și Consiliere în Cariera de Cercetător – Regiunea București – Ilfov. Cum funcționează un spital pentru animale sălbatice, cum a reușit o organizație neguvernamentală să declare un parc național, ce face un cercetător în domeniul mediului au fost doar câteva din întrebările la care invitații au trebuit să răspundă.
Și pentru că ne place ca după fiecare proiect să rămână ceva palpabil în urmă, dincolo de situațiile de educație informală create, anul acesta cele mai bune 16 lucrări din concursul BiodiversiTEEN au fost publicate într-un calendar pe anul 2025. Premianții au primit un număr de exemplare, profesorii lor primesc un număr de exemplare, iar noi ne mândrim că am putut susține câțiva copii foarte talentați. Mulțumiri tuturor celor implicați și felicitări copiilor pentru implicare, creativitate și pasiune!
La revedere, domnule Birlic,
S-a tras cortina, au plecat actorii…
Proiectul ACADEMIA VERD3 este finanțat de Primăria Sectorului 3 cu fonduri nerambursabile de la bugetul local și implementat de Asociația InformART.
PS Poza este din turul Văcărești pe Bicicletă, alături de elevii Școlii gimnaziale nr. 84.
Dacă te abonezi, periodic vei primi informații despre activitatea mea muzicală: concerte, proiecte, piese noi!