Toamna, sfarsitul de an in general, pare sa fie un anotimp favorit al festivalurilor de muzica folk. Mizil, Salciua, Ploiesti, Calarasi, Braila, Alba Iulia – sigure. Poate Bistrita, poate Tulcea. Sigur Medias in decembrie. Poate “Om Bun” mai mult decat o gala. In orice caz, destule evenimente majore pentru muzica folk si pentru tinerii folkisti in cautarea consacrarii.
Pentru ca, pentru multi din folkistii in devenire, festivalurile sunt principala cale de afirmare. O fi bine? O fi rau? Daca esti dintr-un oras mic, unde nu exista un club unde sa se cante, sunt o mana cereasca, pentru ca ai ocazia sa iesi din oras, sa canti, sa cunosti oameni, sa “furi” idei.
Doar ca festivalurile au si partile lor mai putin bune. In primul rand, in festival canti 2, maxim 3 piese. Si, eventual, daca iei premiu, mai poti canta inca o piesa in gala. Si uite asa, te trezesti cand renunti la festivaluri ca nu prea esti capabil sa canti macar 1 ora, durata minimala a unui spectacol. Apoi, festivalurile au jurii, iar prin definitie aceste organisme au o doza mai mica sau mai mare de subiectivitate. Ok, fiind vorba de Romania, mai mare. Uneori chiar interese, gen “sa castige X”.
Asa ca mi-as dori ca tinerii sau mai putin tinerii care participa in festivaluri sa tina cont de cateva aspecte:
1. Nu te limita doar la festivaluri. Agita-te si pe plan local, fa proiecte cu casa de cultura, cu vreun club/pub mai deschis la minte, du-te tu spre ei, nu astepta sa “te caute ei, ca tu esti artist”. E important ca atunci cand renunti la ele, sa nu te intrebi “si eu ce fac acum”. In plus, inveti sa lucrezi cu publicul. Daca te descurci in bar, unde omul mai vine si la o bere, mai si vorbeste, unde trebuie sa il tii atent, cand te duci in sala de spectacole, iti vor “manca din palma”.
2. Nu pune la inima deciziile juriilor din festivaluri sau a altor specialisti, chiar daca par nedrepte, chiar daca vin din partea unor oameni de la care te-ai astepta sa promoveze folkul. Singurul care are dreptate e publicul. Daca publicul iti umple salile unde canti, daca lumea te cauta si te urmareste pe youtube, daca iti cer piese, daca piesele tale sunt preluate de pustani, aia e singura recunoastere de care ai nevoie. Juratii sunt si ei oameni, buni sau rai. Dar daca vei fi “pe buzele tuturor”, vor fi fortati sa te accepte, sa te difuzeze, sa te bage in seama.
3. Banii. Stiu ca poate fi frustrant, dar e posibil ca la inceput sa canti degeaba, sau chiar cu bani de-acasa. Ca de, mai dai o bere la prieteni sa vina sa te suporte, mai transportul la un festival unde nu iei nimic. Sau poate mergi in alt oras, unde nu te stie nimeni, dar e bine sa iesi, ca altfel vei ramane necunoscut. Si sa stii ca nu e nimic rau in a te oferi uneori sa canti gratis: pentru o cauza nobila, pentru un spectacol de Craciun etc. Nici nu stii ce relatii se pot naste de acolo, din care ulterior sa castigi mai mult.
4. Investeste in muzica. Cand castigi bani din muzica, multi, putini, fa in asa fel ca macar o parte din ei sa se intoarca in muzica. Intr-o chitara mai buna, in corzi de calitate, in transport la o cantare gratis, intr-o piesa trasa in studio, o sedinta foto (semi)profesionala.
5. Promoveaza-te. Nu astepta ca vine marele producator care va fi dat pe spate de geniul tau. Mos Craciun exista doar pana la 14 ani maxim. Fa-ti profil pe retele sociale, fa-ti site sau macar un blog, trage piese in studio ca sa ai sa dai la radiouri, alea putine care difuzeaza folk.
Dragilor, it’s a long way to the top if you wanna rock’n’roll. Daaaaaar….the best is yet to come!
Dacă te abonezi, periodic vei primi informații despre activitatea mea muzicală: concerte, proiecte, piese noi!
2 Comments
si mai este din cand in cand Folklung care rezolva mare parte din treburile astea dar pe care l-ai uitat.te urasc
@Sorin – articolul nu este despre festivaluri, ci despre cei care participa (doar) la festivaluri.