
Sunt tot mai puțini copiii care aleg științele exacte (chimie, fizică, biologie, matematică) ca destinații ale carierelor profesionale și nu o spun eu, ci o spun instituții europene, care se văd nevoite să creeze scheme de finanțare destinate atragerii elevilor către aceste domenii. Cumva, e firesc, e secolul boom-ului științelor sociale, cu oamenii mai preocupați de propria persoană și luând dezvoltarea tehnologică drept firească, tot mai puțini dintre copii aleg subiecte clar mult mai dificile, cu investiții pe termen mult mai lung. Cred că ține cumva și de motivație, de modul prin care îi deschizi copilului gustul pentru cunoaștere, pentru cercetare, pentru explorare.
De aceea, consider că este importantă orice inițiativă care cultivă gustul acestor tineri tot mai bombardați cu informație. Iar acesta este motivul pentru care am ales să particip la finala concursului Eroii viitorului, organizat de BASF și partenerii săi pentru liceeni. Cinci licee din București, Ploiești, Rovinari, Timișoara și Urziceni din cele 44 participante la competiție și-au prezentat în fața juriului și publicului proiectele ce aveau ca scop principal rezolvarea unei probleme de mediu din comunitatea în care trăiesc. Liceeni din Urziceni au venit cu o soluție de recuperare a uleiului de bucătărie și transformare a lui în săpun; cei din Timișoara au căutat căi de a reduce consumul de energie din liceul lor; Bucureștiul a propus, prin echipa de la Bolintineanu, o metodă de conversie a hârtiei uzate colectate în humus; echipa de la Ploiești a încercat obținerea unei metode de tratare a solului contaminat cu produse petroliere.
Câștigătorii sunt mai puțin importanți, la fel și faptul că de la idee la aplicare va fi cale lungă, dar acesta este cu siguranță un prim pas. Important e că elevii au luat contact cu problemele de mediu din arealul lor, au fost puși în situația de a găsi o soluție durabilă la problemele existente. E nevoie ca profesorii să fie puși la punct cu aceste problematici, să îi învețe pe elevi ce presupune o prezentare publică a unui proiect, asumarea informațiilor prezentate, citarea surselor bibliografice. Da, știința are rigorile ei și e foarte important că elevilor li se oferă ocazia de a se familiariza cu știința încă din liceu. Eroii viitorului se formează mai curând decât se nasc.
Locul I. Eco-Bolintinenii, formată din elevi ai Liceului Teoretic „Dimitrie Bolintineanu” din București (foto dreapta).
Locul II. Echipa Colegiului Național Nichita Stănescu din Ploiești
Locul III. Echipa Rovinari – azi și mâine de la Colegiul “Gheorghe Tătărăscu” din Rovinari.
Premiul Publicului. Echipa PedaScience, formată din elevi ai Liceului Pedagogic “Carmen Sylva” – Timișoara.
Subscribe to get the latest posts sent to your email.
Dacă te abonezi, periodic vei primi informații despre activitatea mea muzicală: concerte, proiecte, piese noi!