Matematica și muzica par desprinse din două lumi diferite după părerea multora. Una înseamnă precizie, calcule, formule, exactitate, cealaltă pasiune, feeling, fantezie. Trebuie să îi dezamăgesc pe mulți spunându-le că muzica e cel puțin pe jumătate matematică – pătrimi, optimi, formule muzicale, intervale, reguli de compoziție etc. Dar azi vreau să vorbim despre matematica din spatele unui album, mai exact albumul Alchimie, mai precis partea mercantilă, partea financiară. Nu fac asta pentru a mă lăuda, ci o fac pentru a veni în ajutorul celor care vor să facă un album și nu știu la ce să se aștepte. Dacă vreți, e un articol din seria Cum să scoți un album sau Crowdfunding, exemple de bune practici.
Dincolo de cheltuielile efective, vă rog să mai luați în calcul o sumă echivalentă cu 30% – 50% din ce v-am povestit mai sus, ce s-a materializat în munca pro bono a prietenilor mei. Vlad pe partea tehnică (site-ul campaniei de crowdfunding), Radu pe partea de copertă și vizualuri, Cristi China si Cristi Florea pentru campania de pe Blogal Initiative și bloggerii parteneri ai albumului care au scris despre lansare și album, prețurile preferențiale primite la anumite materiale (mulțumesc, Cipricutz, pentru ajutorul cu bannerele roll-up), Victor, Cristi, Alex pentru contribuțiile suplimentare la album și lansare. Mulțumiri Mirelei și lui Cristian de la MachromArt pentru fotografiile făcute, dar și F64 pentru ajutorul dat cu tehnologia (camerele cu care Radu a filmat concertul). O mențiune specială pentru Dana și Liviu, care au realizat tot ce înseamnă merchandising pentru album – tricouri personalizate, căni, magneți – dar au și lucrat cot la cot cu mine la Palatul Copiilor. Sper să nu fi uitat pe cineva, după atât timp și o perioadă în care am făcut de toate și foarte multe, se mai întâmplă și e neintenționat. Munca prietenilor nu poate fi cuantificată, dar poate fi apreciată – cum? Fiind alături de ei atunci când au nevoie, pentru că despre asta e vorba în prietenie.
Așadar, pe foarte scurt, iată categoriile de cheltuieli, la modul aproximativ evident, nu pot să vă spun exact la virgulă fiecare item (deși am un excel de cheltuieli și vă sfătuiesc să faceți la fel, pentru a putea gestiona un astfel de proiect). Sumele sunt în euro.
Inregistrari | 3500 |
Multiplicare | 2260 |
Taxe, impozite, comisioane | 200 |
Promovare (fb, rollup, afise) | 130 |
Merchandising | 560 |
Sala + sonorizare | 520 |
David | 70 |
Trupa | 550 |
TOTAL | 7790 |
Dacă te abonezi, periodic vei primi informații despre activitatea mea muzicală: concerte, proiecte, piese noi!